Ambițiile Coca Cola în comunicarea online până în anul 2020

    Coca Cola, una dintre cele mai mari corporații din industria băuturilor răcoritoare, și-a organizat strategia de comunicare din mediul online până în anul 2020. Compania internațională vizează trecerea de la Creative Excellence la Content Excellence. Prin expresia Content Excellence, Coca Cola dorește să creeze idei care să aibă o rată de răspândire atât de mare, încât mesajul să nu mai poată fi controlat. Deși vă poate suna puțin ciudat, reprezentanții companiei doresc să creeze concepte comunicaționale în online care să se orienteze către idei menite să aducă oamenii mai aproape, introducând și chiar exploatând teme precum: fericirea, prietenia, ambiția de a reuși, ambiția de a da tot ce poți și de a nu te da bătut și chiar povestiri încă necunoscute despre brand. Considerându-le chiar teme clasice sau nu, până în prezent ideile simple Coca Cola au făcut vâlvă în toată lumea, atât în mediul online cît și în offline. Cu un număr de peste 100 de milioane de fani, conturile oficiale de Facebook ale companie  Coca Cola în lume au găzduit numeroase campanii precum Coca Cola Village , Share a Coke sau MyCan .

Ce își propune Coca Cola prin implementarea noii strategii de social media?

 

  Strategia de comunicare în rețelele sociale până în anul 2020 a companiei Coca Cola are în vedere rularea de povești dinamice, care să antreneze fanii în discuții, totul pentru a creea o experiență interesantă cu brandul, care să nu îi plictisească. Pe termen lung, brandul Coca Cola va implementa în campaniile de social media ideea de comunitate, de uniune și faptul că brandul este alături de consumatorii săi oriunde în lume, indiferent de cultura, tipul familiei, sau de sărbătorile pe care cu toții le petrecem alături de cei dragi.  Deja a devenit tipic ca toate mesele tadiționale de sărbători de la români să fie „acompaniate” de clasica bautură racoritoare.

Jeff Bullas, consultant și speaker în probleme de brand digital marketing din Statele Unite, a explicat pe scurt pe blogul său conceptul de comunicare în rețelele sociale a companiei Coca Cola.

Crearea de conținut cu putere mare de viralizare este textul care definește cel mai bine strategia de comunicare în mediul online al companiei Coca Cola. Pentru a crește vânzările la nivel mondial și pentru a își dubla capacitatea de producție, Coca Cola este dispusă să investească până la 15% din profitul net în activități promoționale în online și mizează pe povești care au valoare, pot inspira și influența viețile oamenilor din toată lumea.  Procentul considerat aproape uriaș pentru micii jucători de pe piața de băuturi răcoritoare, ne duce cu gândul la cel mai mare buget investit vreodată în comunicare în online, iar aici bifâm un nou record marca Coca Cola.

Gradul de dezvoltare al aplicațiilor de pe telefoanele mobile vor dezvolta pe termen lung comunicarea brandului cu fanii în cadrul comunităților online, precum Facebook-ul. Astfel compania va  deține comunități cu un număr de fani mult mai mare decât în prezent, lucru ce implică mai multe informații despre ei și deci o imagine mult mai clară asupra comportamentului lor. Acest lucru poate fi interpretat ca un aspect pozitiv sau negativ, depinde din ce punct de vedere privim. Ca și brand, Coca Cola este interesată să dețină cât mai multe informații despre despre clienții săi…de altfel ca orice altă companie care are ca scop obținerea de profit.  Pentru că informația oferă putere celui care o deține, mesajele din online ce se doresc a fi dezvoltate de Coca Cola au la bază insight-uri de la consumatori. Pe de altă parte, ca și client, autoritatea unui brand pe piață îți limitează alegerile în mod inconștient.

Într-un studiu realizat în Statele Unite în anii 90, cercetatorii au umplut pahare clasice albe, cu Coca Cola si Pepsi, fără plasarea niciunui alt însemn distinct, astfel încât participanții la studiu să nu poată face diferența. La finalul testului s-a concluzionat că aproximativ 90% dintre consumatorii de Coca Cola și Pepsi nu și-au putut da seama de diferența de gust dintre cele două băuturi și nu au fost capabili să spună ce anume au băut. În cel mai rău caz, persoanele sondate au încurcat cele două băuturi răcoritoare. Astfel vânzările Pepsi sau Coca Cola pot fi puse în procent de 70-80% pe seama activității de promovare, a ideilor implementate și a imaginii brandului în mintea consumatorului.

La finalul anului fiscal 2011, Coca Cola a înregistrat un profit net peste așteptări, cu o creștere de 7.9% față de  anul precent.

Cea mai mare companie producătoare de băuturi răcoritoare din lume a inregistrat un profit net de 2.05 miliarde de dolari. În țara noastră, Coca Cola a încasat venituri de peste 4.1 miliarde de lei în perioada 1999-2009.

Schimbările invocate în noua strategie de comunicare nu sunt neapărat evident, ci ele doresc  mai mult să fie aplicate pe o arie teritorială mai mare. Teme precum prietenie sau fericire au mai fost folosite de Coca Cola și probabil vor mai fi și în viitorul apropiat, ceea ce ce poate să difere însă sunt contextele în care sunt folosite. După nenumăratele oferte promoționale din offline la băutura răcoritoare (pe care le cunoaștem cu toții)  în special în preajma Crăciunului, după ce au creat o imagine a lui Moș Crăciun în lume și după ce Crăciunul a fost asociat cu brandul Coca Cola,  compania se poate orienta pe termen lung pe crearea de contexte în care să exploateze mai mult teme idealiste. mai mult sau mai puțin evident este faptul că baza tuturor ideilor explicate în strategia de social media 2020 a Coca Cola, o reprezintă emoția…deci marketingul și pr-ul online emoțional. Doar pentru tineri? Evident că nu! Nu doar tinerii se doresc a fi atrași prin campaniile de marketing emoțional derulate de Coca Cola. În campania Santa’s Forgotten Letters, Coca Cola a împlinit dorințele adulților de astăzi, pentru a le demonstra ca Moș Crăciun există, totul în spiritual Sărbătorilor de Iarnă.

În concluzie, cele 2020 de ambiții ale companiei Coca Cola pentru mediul online se referă  la pozitivitatea mesajelor pe care le va transmite, pentru a face lumea un loc mai bun.

 Mădălina Balaban

Leave a Reply




You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>