Top 10 greșeli pe care le fac brandurile în social media

De cele mai multe ori greșelile din paginile de socializare ale brandurilor sunt neintenționate. Deși cantitatea de informații de pe Internet este foarte mare, iar website-urile de profil redactează articole de tipul “Do’s and Don’t’s in social media”, există campanii de advertising demarate în social media care nu iau în considerare regulile de bază ale engagement-ului. În ciuda acestor aspecte, există în continuare o serie de greșeli care apar frecvent. De aceea, vom trece în revistă topul celor mai întâlnite 10 greșeli pe care brandurile le fac în social media și evident…nu am uitat nici de explicațiile de rigoare 🙂

1.Nu există un plan pentru social media. Una dintre cele mai des întâlnite greșeli în domeniul business-ului este aceea că nu există un plan destinat promovării în social media. Un plan bine stabilit cuprinde obiectivele pe care brandul dorește să le îndeplinească, dar și o serie de reguli privind: tipurile de conținut, tone-of-voice-ul utilizat, modul de abordare al unor subiecte sau frecvența postărilor.

2.Nu există o strategie de content. Când un brand postează pe conturile sale de socializare, trebuie să țină cont de relevanța content-ului pentru audiența căreia se adresează. Informațiile pe care administratorul de pagină le consideră interesante, pot fi irelevante pentru fanii brandului.

3.Nu înțeleg conceptul de bază al rețelelor sociale. Un lucru esențial pe care trebuie să îl aibe în vedere brandurile este că social media este un mediu interactiv. Brandurile trebuie să răspundă la întrebări fanilor sau la sugestii și mai mult decât atât, să îi facă să își exprime punctul de vedere. În articolul Trendurile în Social Media pentru 2013. Cum să îți contruiești imaginea de brand în rețelele sociale în 2013 spuneam că un content rigid și un tone-of-voice publicitar nu va atrage simpatia fanilor și nici foarte multe reacții din partea lor.

4. Uită de importanța utilizatorului. Unele branduri nu iau în considerare omul, potențialul client atunci când încep să utilizeze social media. O abordare prietenoasă și asocierea unei campanii cu o poveste, pot fi moduri de abordare care îi vor atrage pe fani. În general social media este folosită doar pentru creșterea vizibilității în online, dar brandurile nu țin cont de faptul că acest canal le poate aduce și alte beneficii precum: crearea unei legături strânse cu fanii, comunicarea interactivă și posibilitatea promovării produselor/serviciilor într-un mod plăcut și diferit de canalele clasice.


5. Utilizează social media ca un canal de promovare
. Această greșeală apare în strânsă legătură cu cea de la punctul 4. Atât utilizatorii clasici (din rândul blogger-ilor, experților în comunicare sau antreprenorilor), cât și brandurile, au tendința să utilizeze social media ca pe un canal de promovare în mediul online. Adică, în locul unor bannere statice/dinamice, să facem niște social media. Lucrurile nu stau chiar așa. În locul unor texte cu iz de promovare, brandurile trebuie să încerce să se conecteze cu fanii, să lucreze la construirea unei relații și apoi să se gândească la creșterea vânzărilor. Așa cum spuneam în articolul “Engagement-ul în social media influențează vânzarile brandurilor” , prezența în Facebook nu aduce o creștere imediată a vânzărilor. Rezultatele studiului pe care l-am prezentat în articol, relevă o creștere a vânzărilor între 15-30% pentru brandurile care au întreprins activități pe conturile sociale, în decursul a doi ani.

6.Nu utilizează Facebook Ads. Pentru a crește vizibilitatea unei campanii în rândul audienței țintă, administratorii de pagini de brand trebuie să plătească pentru serviciile de promovare. Să luăm exemplul rețelei de socializare Facebook. Destinat marketerilor, serviciul Facebook Ads asigură servicii de promovare profesionale în rețeaua socială. Un content realizat ca la carte este important pentru momentul în care oamenii ajung pe pagina brandului, dar până atunci, ajutorul ad-urilor este binevenit pentru vizibilitatea paginii în social media.


7.Utilizează documente de copyright fără autorizație
. Într-un articol publicat de compania Neal&McDevitt în anul 2010, “Top 10 legal issues in social media”, utilizarea unor materiale fără drept de autor era descrisă ca una dintre problemele principale din rețelele sociale. Indiferent de ce tip de content postează un brand în rețelele de socializare (fotografii, videoclipuri, texte) este important să menționeze sursa, dacă materialele nu au fost realizate intern.

8. Oferă informații private ale companiei. Există aspecte importante pentru companie, dar care nu-i privesc și pe fanii din Facebook. Cine este angajatul lunii, veniturile companiei pe un an sau grafice ale activității din Facebook. Acestea sunt câteva informații care nu trebuie postate pe o pagină de brand. Graficele și indicatorii sunt importanți pentru afacerea în sine și fac obiectul discuțiilor între agenția de promovare și client.

9.Nu măsoară rezultatele. O problemă importantă este cea a măsurării rezultatelor din rețelele sociale la finalul fiecărei luni de activitate. Ok, am avut un plan strategic inițial, am implementat după părerea noastră o super-campanie, dar este cazul să vedem și părerea generală a fanilor despre activitățile noastre. Măsurarea unor parametrii precum: rata de engagement, talking about this, engaged users sau reach-ul, este importantă pentru “mișcarea” următoare pe care o va face brandul în social media. Măsurăm ca să vedem dacă ceea ce am implementat până acum a avut efectele scontate sau trebuie să facem optimizări.

10.Nu integrează prezența din rețelele sociale pe website. Dacă ești un brand proaspăt intrat în social media, există posibilitatea ca audiența care îți cunoaște produsele, website-ul sau blogul să nu fi aflat această veste. De aceea este esențial ca website-ul oficial al brandului pe care îl promovezi să facă trimitele către conturile de social media unde ești prezent.

Mădălina Balaban

Public Relation Specialist WeBuzz

Leave a Reply




You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>